Hero, hub en help content versterken elkaar in de contentstrategie
Historiek
Het 3H-model (Hero – Hub – Help) werd afgelopen jaren gelanceerd door YouTube. De bedoeling was om content creators en adverteerders een platform te geven om succesvol te zijn. Vandaag wordt het 3H-model veel breder toegepast in contentmarketing en dus niet enkel op YouTube.
Hero content
De grote momenten van een merk. Hero video’s zijn geschikt voor grote events, product releases etc. Ze worden gezien door een heel groot publiek. Deze ‘hero content’ wordt professioneel gemaakt en heeft meestal een stevig prijskaartje. Het merk haalt hierbij dan ook alles uit de kast. Deze ‘hero content’ moet viraal gaan. Deze moet iedereen gezien hebben.
Frequentie |
1 – 2 maal per jaar |
Voor wie |
heel breed publiek |
Doel |
Brand awareness |
Waar publiceren |
Betaalde media, influencers, media met een groot bereik |
Hub content
Hub content zorgt ervoor dat je publiek regelmatig terugkomt. Hub content is waardevol en zet je doelgroep in beweging (engagement). Inschrijven, deelnemen, like en share zijn enkele voorbeelden die ‘hub content’ kunnen bereiken binnen je contentstrategie. Hub content zorgt voor verbondenheid tussen je doelgroep en je merk.
Laat zeker zien ‘hoe’ je iets doet. Geef een kijkje achter de schermen van je merk. Zo creëer je verbondenheid met je doelpubliek. Video hub content is meestal gemaakt door het merk door gebruik te maken van semiprofessioneel materiaal. Je moet immers op regelmatige basis een update plaatsen. Dat kan alleen binnen eenzelfde opzet zonder het inschakelen van een extern bureau.
Enkel content dat relevant is voor je lezers hoort hier thuis. Dit is niet de plaats om je producten of diensten te promoten.
Frequentie |
regelmatig, best op vaste tijdstippen |
Voor wie |
publiek laten terugkeren |
Doel |
Betrek je publiek (engagement), bouw een community |
Waar publiceren |
Je eigen blog, social media and e-mail |
Voorbeelden van hub content
Help content (voorheen Hygiëne content)
Heeft als doel om bezoekers aan te trekken die zoekwoorden gebruiken gerelateerd aan je merk. Help video’s, FAQ en artikels, tips, producten etc. …
- Video: Tutorials , FAQ
- SEO: content over producten, merken en categorieën
Frequentie |
regelmatig |
Voor wie |
publiek helpen |
Doel |
publiek aantrekken via SEO |
Waar publiceren |
Je eigen website, blog, YouTube kanaal van je merk |
Hoe ze elkaar versterken in je contentstrategie
Schrijf regelmatig help (help content) artikels over je branche. Deze artikels zorgen ervoor dat je breder gevonden wordt in zoekmachines. Deze zoekwoorden geven je belangrijke inzichten over hoe mensen zoeken over je kennisgebied.
Schrijf regelmatig over je organisatie. Wat gebeurt er achter de schermen van je bedrijf. Hoe kunnen klanten zich verbonden voelen met je organisatie. Organiseer bijvoorbeeld een event. Betrek je doelgroep en krijg meer engagement met je merk. Een merk is meer dan vakkennis. Stel bijvoorbeeld een manifesto op. Gebruik het manifesto om betrokkenheid bij je doelgroep te bekomen.
Vanuit help en hub content krijg je meer bereik bij een groter publiek. Hero content wil je liefst zo breed mogelijk tonen. Help en Hub kunnen dit versterken.
Planning
Welke grote evenementen staan er op de planning van je organisatie, dat is hero content. Bouw hub en help content rond je grote events. Zo zal je content kalender snel gevuld zijn met interessante content.