Image
Drupal Blog: strategie, design en technologie

10 tips om te checken of jouw website nog actueel is

Deze 10 tips zullen je helpen om je website te verbeteren. Hoe duidelijk is je klantreis? Is je website goed zichtbaar op mobiele toestellen? Werken alle links op je website? Is je website duidelijk voor je bezoekers. Maak je gebruik van de juiste trefwoorden en is je website geoptimaliseerd voor zoekmachines (SEO)?
Image
Drupal Blog: strategie, design en technologie

Tip 1: Kijk naar jouw website. Is de tekst leesbaar en overzichtelijk? Klopt wat er staat?

Dit lijkt op het eerste zicht een evidentie. Maar dat is het helemaal niet. Bezoekers van je website 'scannen' je website op trefwoorden. Ze zullen dus pas in tweede fase je teksten grondiger lezen. We weten allemaal dat tekst lezen op een beeldscherm veel lastiger is dan uit een tijdschrift of een boek.

Daarom enkele tips om je teksten makkelijk leesbaar te maken. Makkelijk te lezen teksten zorgen voor een langere bezoektijd van je pagina en een lagere bounce rate. Je bezoeker zal ook sneller andere pagina's op je website lezen. Uiteindelijk resulteert dit in meer conversies.

  • Maak gebruik van hoofdtitels in een duidelijk kleur, lettertype of letterdikte. (HTML tags H1 t.e.m. H2)
  • Maak voldoende gebruik van subtitels. Het deelt lange tekst op in aangename blokken. Je pagina kan beter gescand worden. En je krijg een snel overzicht van de belangrijkste topics.
  • Maak gebruik van opsommingen en korte lijstjes
  • Maak gebruik van witruimte. Het maakt je pagina luchtig en aangenaam om te lezen. Maak gebruik van voldoende witruimte tussen de regels tekst.
  • Hou zinnen kort. Zo zijn ze makkelijker verteerbaar door je lezer.
  • Hou de lengte van je tekstblokken kort. Lezen van links naar rechts is niet zo gebruiksvriendelijk op een breed scherm. (40 to 50 karakters per lijn is prima)
  • Smuk je teksten op met bijhorende afbeeldingen. Dit versterkt ook je algemene SEO.
  • Maak gebruik van tabellen en zorg ervoor dat ze responsief zijn.
  • Kies een makkelijk leesbaar font. Niet te klein en zorg voor een aangenaam contrast. Gebruik geen zwart op een witte achtergrond. Gebruik een grijstint.
  • Controleer je teksten op een smartphone.

Tip 2: Vul het contactformulier in. Hoe verloopt dit proces? Werkt het formulier nog?

Het contactformulier van je pagina's is erg belangrijk. Test het formulier. Krijg je de informatie correct in je mailbox? Wordt er automatisch een bevestigingsmail verstuurd naar je bezoeker na het invullen van het formulier? Wordt er een kopie bijgehouden op de server in een databank? Zo kan je geen belangrijke leads mislopen.

In welke mate wordt het formulier gemeten? Is hieraan een doel gekoppeld dat je kan meten in Google Analytics? Dit kan je bekomen door je bezoeker door te sturen naar een 'bedankt' pagina en niet door de pagina opnieuw te laden. Bij meerdere formulieren kan je ook nagaan welk formulier het meest succes heeft. Je kan ook bijsturen op basis van deze info.

Tot slot: krijg je de juiste informatie binnen? Vraag je niet te véél maar ook niet te weinig informatie bij je contactaanvraag. Dat is belangrijk. Te grote formulieren worden meestal niet ingevuld.

Tip 3: Open je website op smartphone of tablet. Is jouw website mobiel geoptimaliseerd?

Google hecht veel belang aan een mobiel geoptimaliseerde website. Webpagina's zonder mobiele pagina zullen minder goed scoren in de zoekresultaten. Het is daarom belangrijk om een responsive webdesign te hebben voor je website.

Bekijk je website op een smartphone en tablet. Staan alle teksten goed? Is de layout leesbaar? Staan de foto's en teksten mooi gepositioneerd in een logische volgorde?

Tip 4: Klik op de links in jouw website. Werken deze? Krijg je 404 foutmeldingen?

Een goede 'interne link-structuur' is erg belangrijk bij het opkrikken van je zoekresultaten in Google. Het komt nog veel te vaak voor dat 'interne links' op je webpagina niet meer werken. Dit kan verschillende oorzaken hebben. De pagina bestaat niet meer (404 foutmelding). De pagina bestaat nog maar heeft een andere naam. Of de link is niet correct.

Zorg er altijd voor dat je oude links blijven werken. Ook al verander je de naam van je pagina. De oude geïndexeerde URL in Google blijft best bereikbaar. Een 404-foutmelding is niet zo positief voor je algemene ranking in de SERP's. 

Met doordachte interne links loods je jouw bezoeker doorheen je website. Interne links kan je het best vergelijken met een stadsgids die je doorheen een stad brengt en hier en daar even stil staat bij de belangrijkste bezienswaardigheden. Dat is ook zo met de inhoud van je website. Je moet je bezoeker doorheen je website gidsen. 

Een goed uitgebouwde interne link structuur zal op termijn zorgen voor een betere SEO en een hogere conversie factor. Meer aanvragen of bestellingen. Belangrijk dus.

Tip 5: Vraag een ander om naar jouw website te gaan. Begrijpt hij jouw website?

Wij ondernemers zijn vaak erg betrokken bij onze sector. Het is daarom niet slecht om externe personen in te schakelen om je website te bekijken en te analyseren. Is de inhoud van je website goed gestructureerd. Is het direct duidelijk voor de externe persoon wat jullie diensten of producten zijn. Weet hij welke je USP's zijn.

Is het eenvoudig om het bedrijf te contacteren. Staat het telefoonnummer prominent vermeld op je pagina. Is de layout en vormgeving overtuigend genoeg?

Door externe personen die niet vertrouwd zijn met je sector een audit te laten uitvoeren krijg je belangrijke objectieve informatie die jij als ondernemer niet ziet. Je bent immers te nauw betrokken bij de inhoud.

Tip 6: Zoek in Google naar jouw bedrijf of dienst. Gebruik je wel de juiste trefwoorden?

Je schiet geen meter op met een prachtige out-of-the-box website die niet gevonden wordt. Het is daarom belangrijk dat je zelf nagaat hoe goed je gevonden wordt op specifieke zoekwoorden. Maak zo snel mogelijk een Google Analytics account aan. Start met het monitoren van zoekwoorden die naar je website leiden. Maak gebruik van de Google Search Console om te achterhalen op welke zoekwoorden je nu al gevonden wordt. Stuur bij, pas je teksten aan en analyseer je statistieken.

Stel je wordt goed gevonden op een specifiek zoekwoord maar er wordt niet op geklikt? Is de zoekweergave van je pagina in de SERP's voldoende attractief geschreven? Je kan immers zelf kiezen welke tekst verschijnt in de zoekresultaten (niet altijd, soms beslist Google). Zorg voor een aantrekkelijke titel, link en omschrijving (META-tags). Verhoog zo je click rate en mogelijks ook je conversies.

(Ik zocht op: elektrische poorten. Het is duidelijk dat het 2de zoekresultaat meer relevant is dan het eerste)

Tip 7: Neem jouw website onder de loep. Is de stijl nog actueel en overtuigend genoeg?

Internet is een snel evoluerende wereld. Trends op vlak van design, UX, animatie en content beleving veranderen dagelijks. Dat houdt de sector ontzettend boeiend. Echter dat betekent ook dat een website snel verouderd lijkt.

Is je website ouder dan 3 jaar? Dan loont het zeker de moeite om je website opnieuw door te lichten en na te kijken of alles nog actueel is. Dringt een actualisatie op of kan je nog even verder. Bekijk zeker ook de websites van je concurrenten. Dat is een ideale graadmeter.

Misschien heeft je onderneming de afgelopen jaren een transformatie ondergaan. Zijn je diensten en/of producten nog steeds hetzelfde? Trek je nog de juiste doelgroep aan of kan een vernieuwende grafische huisstijl dichter aanleunen bij je huidige bedrijfsvisie? 

Dit zijn slechts enkele vragen waarover nagedacht kan worden.

Tip 8: Surf naar je website? Wordt je website snel geladen? Doe de Google Speed Test.

Is een snel evoluerende wereld waarin timemanagement een belangrijk issue geworden is, speelt snelheid een belangrijke rol. Zorg ervoor dat je website snel wordt geladen. Hoe snel? Razend snel. Minder dan 1 sec. is ideaal. Niets zo vervelend dan opzoek gaan naar informatie op een website met een trage laadtijd.

Gevolg? De bezoeker klikt weg en zoekt een snellere website. Resultaat? Je klant is weg en je bent een potentiële klant verloren die je niet snel meer terugziet.

Oplossing? Krijg inzicht in verbeteringen van je huidige website met Google PageSpeed Insights. Je krijgt een rapport en enkele tips ter verbetering van je website. Hoewel dit geen 100% waterdichte test is, geeft het toch een goede indicatie over de snelheid van je website.

Tip 9: Ga na hoeveel bezoekers je per maand hebt. Is dit volgens de verwachting?

Heb jij inzicht in de statistieken van je website? Hoeveel bezoekers trekt je website per maand? Wat zijn je populairste pagina's en welke pagina's hebben de hoogste bounce rate op je website? Belangrijke informatie met betrekking tot het optimaliseren van je zoekresultaten.

Heb je nog geen inzicht in de statistieken. Link dan zo snel mogelijk je website met Google Analytics om uitgebreide statistieken over je website te kunnen raadplegen.

Tip 10: Check of jouw website beveiligd is. Heb je een SSL beveiligingscertificaat?

Voor een betere veiligheid van je website (én zeker je webshop) is het best je website te beveiligen met een certificaat. (httpS://). Binnenkort zal een beveiligd certificaat verplicht worden. Echter kan je hier vandaag al de vruchten van plukken. Het is niet alleen veilig. Het is ook beter voor je Google ranking.